Widząc jak Żona stając samochodem przed bramą szuka pilota w czeluściach własnej torebki, postanowiłem ułatwić jej życie. Tak zrodził się pomysł uruchomienia funkcji „otwierania bramy za pomocą mrugnięcia światłami”. Funkcja nie zrodziła się w mojej głowie – są firmy, które sprzedają gotowe moduły do swoich automatów do bram.
Oryginalnie w HomeMatic za tą funkcję odpowiada urządzenie HM-Sen-EP (artykuł nr 68-08 40 16).
Układ wzbudza się w oparciu o pole magnetyczne wytworzone przez przepływający prąd w przewodzie. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie ma potrzeby ingerować w instalację elektryczną samochodu (nie ma potrzeby przecinania przewodów) – wystarczy utworzyć pętlę indukcyjną z przewodu i umieścić ją wewnątrz urządzenia. To rozwiązuje ewentualny problem z gwarancją w nowych samochodach. Cena tego urządzenia to 49,95 EUR.
Nie znam pełnej funkcjonalności tego dedykowanego urządzenia gdyż mając pod ręką nie wykorzystany czujnik przycisku dzwonka (HM-Sen-DB-PCB) postanowiłem go zastosować. Występuje on w wersji do częściowego montażu (art nr 68-13 28 46 ) w cenie 24,95 EUR.
Układ steruje bezpośrednio interfejsem bramy wykonany według tego opisu http://www.homematic.com.pl/brama-wjazdowa-z-centrala-mindy-a400.html
Podłączenie tego urządzenia jest banalne. Do skrajnych zacisków podłączamy plus oraz masę zaś do środkowego doprowadzamy sygnał z … przewodu doprowadzającego prąd do żarówki świateł drogowych. Opis podłączenia na obudowie jest oczywisty.
Musimy też pamiętać o włożeniu baterii (2 * AAA).
Kolejny etap to konfiguracja w CCU2. Oczywiście urządzenie musi być najpierw rozpoznane przez centralę (funkcja „Teach-in devices”). Po prawidłowym „nauczeniu” musimy jeszcze wskazać co przycisk ma robić.
W moim przypadku ma na 1 sekundę załączyć jedno z wyjść układu HM-MOD-Re-8, które odpowiedzialne jest za załączenie poprzez przekaźnik wejścia w centrali bramy odpowiedzialnego za proces otwierania/zamykania (po szczegóły zapraszam do wpisu brama wjazdowa z centralą Mindy A400). Tak więc wchodzimy w menu „Programs and connections”->”Direct device connections” a następnie na dole klikamy „New
connection”. Po otworzeniu nowego okna musimy wskazać dwa elementy – nasz przycisk dzwonka (HM-Sen-DB-PCB) oraz kanał w HM-MOD-Re-8, do którego podłączone jest wejście centrali. Po wskazaniu obydwu elementów wciskamy na dole „Create”. Po zapisaniu nowego połączenia należy jeszcze wejść w edycję i nanieść drobną poprawkę (rysunek poniżej).
Kolorem czerwonym zaznaczyłem istotne elementy:
- AES encrypion ( kodowanie sygnału radiowego)
- default connection button – switch
- Profile settings – Switch on
- Switch on time (ma być włączony tylko przez 1 sek, po czym zostanie wyłączony).
Po wprowadzeniu wszystkich zmian wciskamy biały przycisk „OK” (niewidoczny na rysunku). W ten sposób zakończyliśmy całość prac.
Mój czujnik znajduje się pod maską samochodu przykręcony do pokrywy akumulatora (nie do obudowy akumulatora!) i mimo tego, że antena znajduje się „pod blachą” klapy to nie mam problemów z łącznością. Jednak gdyby takowe się pojawiły urządzenie należy umieścić w miejscu gdzie nie ma blach (np. z przodu lub jeśli samochód nie ma metalowych błotników to gdzieś w okolicach błotnika po to by nie tłumić sygnału radiowego.
Dodatkowo mam informację kiedy, który samochód ostatnio otwierał bramę. Oczywiście najbardziej „interesuje” mnie samochód Żony – nie mój 😉